Akt pokuty ks. Łukasz | 2010-09-26 |
Czym jest akt pokuty podczas Mszy Świętej?
Po oddaniu czci ołtarzowi na rozpoczęcie Mszy św., uczynieniu znaku krzyża św. i pozdrowieniu wiernych, następuje tzw. akt pokuty. Składa się on z czterech części: 1. Wypowiadane przez kapłana zaproszenie (wezwanie) do przypomnienia sobie grzechów oraz do przeproszenia Boga za ich popełnienie; 2. Chwila milczenia na wzbudzenie w sobie żalu za grzechy oraz na prośbę o ich odpuszczenie; 3. Wspólne wyznanie win; 4. Absolucja w formie wypowiadanej przez kapłana prośby o odpuszczenie grzechów wszystkim zgromadzonym na Mszy Świętej (uwalnia ona od skutków popełnienia tzw. grzechów powszednich, ale nie posiada skuteczności sakramentu pokuty i nie uwalnia od grzechów śmiertelnych!). Formy aktu pokuty
Wspólne wyznanie win może odbywać się w czterech formach: 1. Odmawianie modlitwy Spowiadam się Bogu Wszechmogącemu... (na słowa "moja wina, moja wina, moja bardzo wielka wina" modlący się trzykrotnie uderzają się w pierś. Bicie się w piersi, od samego początku chrześcijaństwa, uchodziło za typowy gest wyrażający pokutne usposobienie. Ponieważ serce uważane było między innymi za siedlisko i źródło grzechu, stąd uderzanie się w piersi, za przykładem Pisma Świętego, traktowane było jako zewnętrzne ukazanie poczucia swojej grzeszności, skruchy, żalu i szczerego wyznania grzechów. ( Łk 18, 13; 23,48). 2. Użycie dialogowanej formuły aktu pokuty: 3. Zastosowanie tzw. tropów - wypowiadanych przez kapłana potrójnych wezwań do Chrystusa, które zakończone są prośbą: zmiłuj się nad nami! W odpowiedzi na nie wierni powtarzają po kapłanie jeszcze raz: zmiłuj się nad nami! 4. Dokonanie tzw. aspersji (łac. aspergo - rozpraszam, pokrapiam), czyli pokropienia wiernych pobłogosławioną wodą. Tę formę aktu pokuty zaleca się stosować przede wszystkich podczas Mszy Świętych sprawowanych w niedzielę - pamiątkę Zmartwychwstania Chrystusa. Obrzęd ten symbolizuje obmycie człowieka z duchowego brudu - grzechu i stanowi przypomnienie chrztu świętego, czyli momentu, w którym człowiek staje się duchowym dzieckiem Boga i otrzymuje nadzieję zmartwychwstania. |